marjori.reismee.nl

Horror


Ja, schrikwekkende titel?
Nou, er is geen beter woord voor wat we dinsdag hebben gezien.
Al 2 weken ligt één van de deelnemers in het ziekenhuis. Hij was een keer ziek naar huis gegaan van Crescendo. In het weekend werd hij schreeuwend wakker van de pijn. Hij had een vochtophoping bij zijn zij? of longen, ik heb zijn diagnose nog niet helemaal begrepen. Nu ligt hij al een tijd in het ziekenhuis, te wachten op testen. Dinsdag waren we zo aardig om langs te gaan. Van Shana en Roberta hadden we al gehoord dat het een ziekenhuis is zoals uit een horrorfilm. Je kan het je gewoon niet voorstellen zonder je er geweest bent. 'You have to go there! See for you selfs!' We kregen een kaartje mee die we konden geven aan Alain en zelf kochten we een flesje cola. We liepen in de juiste straat en zagen een gebouw wat wel op een ziekenhuis leek. Nee, dat kan het niet zijn, veels te mooi. Toen kwamen we langs een gebouw, je zou zeggen dat het niet meer gebruikt wordt, zo oud. Het ziekenhuis is dan ook gebouwd in 1813 ofzo. Oh mijn god! Dit is écht van een horrorfilm! Van Roberta hadden we duidelijke uitleg gekregen hoe we er moesten komen. Uiteindelijk zouden we bij een gang komen, wat niet echt meer een gang was, want je liep buiten, maar ze hadden het afgezet met soort canvas.. juist ja. Handig voor in de koude winters.. We kwamen inderdaad tot die gangen. Hier achter was de intensive care. Hierboven lag Alain. We moesten even wachten want hij had al 3 bezoekers. Dit waren Shana en een Amerikaanse vriendin met haar zoon, die ook wel eens bij Crescendo is, we hadden hen al ontmoet. Later met Shana liepen we de kamer in. Ik had nog niet zoveel gegeten, dus was al een beetje flauw. Toen ik die kamer binnen liep dacht ik: shit! niet flauwvallen! Het was alsof het in één keer insloeg, de ernst van de zaak. We zagen in de gangen al allemaal verroeste dingen, kabels die los hingen, oude ziekenhuisbedden midden door de gang. Maar toen ging er door mijn hoofd: fuck, er gaan gewoon mensen dood hier en dit is de laatste plek waar ze dan zijn, wat ze zien! Je zou je familielid er zo maar bij zien liggen en niet de hulp krijgen die die nodig heeft. Maar ik bleef gelukkig op mijn benen staan. Alain ligt met 5 anderen op zaal. Eerst lag hij in een andere zaal, nog veel erger. Van alarmbellen of privé gordijnen hebben ze niet gehoord. Naast hem ligt een jongen van 28 jaar, die chemo krijgt. Aan de andere kant van hem ging het ook al niet zo best. De familie zat rond dat bed alsof het het sterfbed was van die man. En daar ligt Alain dus middenin. Hij was dolblij met de kaart en het flesje cola dronk hij in één keer leg. Hij heeft het syndroom van Down en ik zie hem altijd lachen. Ook al is hij zo ziek, en ligt hij in zo'n verschrikkelijk ziekenhuis. Je zal hem niet horen klagen. Ze weten niet hoe lang het nog gaat duren. Shana lukte het na een week om eindelijk met een dokter te kunnen praten en zorgde ervoor dat hij kwam te liggen waar hij nu ligt. Ze vertelde dingen wat ze ondertussen al had gezien, een handdoek vol met uitwerpselen op het bed van Alain is daar een voorbeeld van.
De dokter en zusters lopen hier in en uit met hun kleren, gaan buiten ook rustig roken in hun werkkleding! Vraag me echt af wat zij er zelf van denken dat ze op zo'n plek werken!! Of nieuwe studenten die hier stage komen lopen. Maarja, als zij het vanaf het begin af aan zo leren, vinden ze het misschien wel normaal. Hoe moet dit nou verder?! Helaas hield mijn camera er vanaf dit moment mee op, misschien vond die het te erg om vast te leggen?
Het bezoekuur was voorbij en we moesten gaan. We hadden niet echt meer tijd om door het ziekenhuis heen te lopen. We hebben het ergste nog niet gezien. Onderweg zagen we een gang met bordje: intensive care. Nou, de deuren begaven het al haast.. Maar aan de andere kant wilden we ook niet meer zien, we vonden het al erg genoeg. Heb nu zelf dit gezien op Youtube:http://www.youtube.com/watch?v=VKNSVk4-42Q
Ik waarschuw je: het is echt schokkerend. Kreeg zelfs tranen in mijn ogen.
Dan ga je toch gelijk denken: hoezo, Chili geen derdewereldland?!
Terug bij Crescendo konden we in ieder geval vertellen dat Alain heel blij was met de kaart. José Miguel hoefden we niet naar de wc te brengen, hij was ziek naar huis.
's Avonds zijn we naar Mito gegaan, de Spanish/English meeting. Was weer een gezellige avond! Ben nu gewend aan het Chileense drankje, pisco sour en ik vind het zelfs lekker! Verder deden er 2 mannen of ik een bekend iemand was en wilde met me op de foto.. Oh can I go on picture with you?! And now with me please! En vroegen ze wat ik van Chileense mannen vond. Niks, mijn vriendje is het allerbest! ;) Zo, mijn drankje is leeg, nou dag! Nog een Nederlands meisje ontmoet die niet weet wat ze moet doen met haar tijd hier, dus dan maar in Santiago blijft, ja, weird. Al met al, leuke avond!

Vanavond (woensdag) met Anna naar de kapper geweest. Werd echt gek van mijn haar! Zat totaal geen model meer in en het wordt hier zo vies en vet van al die smog! =S
Kwamen Anna en ik bij de kapper: uhm, wat is knippen eigenlijk in het Spaans?! Ja, goed begin! =p Maar, ben best goed geknipt :)
Morgenavond gaan we met 5 naar Puerto Montt, een afstand van 1000 km. Zo van, hee, we hebben een vrij weekend, weet je wat we doen! We pakken de bus naar Zuid-Frankrijk! Ja goed idee! Maar inderdaad dus, een goed idee. Hier gaan we naar Chiloé, een eilandje. Verder hebben we eigenlijk geen plannen en ook nog geen slaapplek, we zullen wel zien waar we stranden.
Maar mijn camera is dus stuk!! %$#%$# Superkut!! Net nu ik naar het zuiden ga en volgende week naar Buenos Aires!! =( Mama heeft die van haar opgestuurd, maar die is er pas als ik weer terug ben van BA =( Maar ik kan er waarschijnlijk van hier wel eentje lenen, maar ja, dat worden niet zúlke mooie foto's.. maar beter iets dan niets! Of in zo'n hospital liggen..
brr, en nou moet ik gaan slapen na zulke beelden..

Reacties

Reacties

Sjanne

Oh mijn god... Wat een verschrikkelijk ziekenhuis! Bij het zien van het filmpje kreeg ik echt kippenvel... :( Weet je of dit voor alle ziekenhuizen in Chili een beetje de "normale" standaard is, of is dit ook daar een extreem horrorziekenhuis?? Pff hopelijk kun je die nare beelden snel weer opzij zetten, in het horrorziekenhuis zou er echt geen beginnen aan zijn om het daar te verbeteren, dan moet je daar jaren blijven! Dus blijf je maar richten op het goede werk wat jullie bij Crescendo doen :) Veel plezier in Puerto Montt!
Dikke kus!

joke

met tranen je verhaal gelezen. komt extra hard binnen op de dag dat E wordt opgenomen in een supergoed ziekenhuis.Is dit echt het enige ziekenhuis, of is er(wat het niet minder erg maakt) ook nog een ziekenhuis voor de welgestelden van Santiago?Gelukkig loop je daar geen stage, want inderdaad, waar moet je dan beginnen?
Mijn fototoestel is gescand en ligt te wachten op verzending.
Kijk met je ogen en je hart en laat de anderen dan maar even fotograferen!
heel veel liefs

Heleen

Aah das naar!! Gelukkig doen jullie al goed werk om de mensen daar een beetje te helpen :)
Veel plezier met je weekendje vrij!

Kusjes en knuffels

Marjori

Dit is een ziekenhuis voor mensen zonder geld, zo goed als gratis. Alain is een wees en Shana doet haar best om hem te helpen. Een vriendin van Shana voelde zich al schuldig, zij werd hier geopereerd en was alsof ze 3 dagen naar de spa was geweest. Privé kamer met alles er op en er aan, dus dat is het andere uiterste. Op youtube zie je nog meer filmpjes en er wordt ook kritiek gegeven vanuit Chileens punt, dus 'gelukkig' is dit voor hier ook een horrorziekenhuis. Maar dat dit kan, ongelofelijk! Je zou toch denken dat, ook al is het gratis zorg, ze toch aan standaarden moeten houden. Ik geloof dat Shana nu ook probeert om een stuk in de krant ervan te laten zaten. Hoewel er al wel meerdere kritische stukken zijn verschenen..

Marjori

Op dit filmpje zie je dat er kritiek vanuit Chili wordt gegeven. Het is wel in het Spaans, maar je ziet dat al jaren kritiek wordt gegeven..

http://www.youtube.com/watch?v=ZLE2EiKYFxo

Heidi

mijn hemel Majori,wat een doffe ellende,als je hier moet bivakkeren,ben je al ziek en dan krijg je dat er nog bovenop.Wij hebben ziekenhuizen gezien in allerlei landen.maar dit spant de kroon.En dat in een wereldstad.Wat zijn wij hier dan verwend en maar zeuren over van alles en nog wat.Dit beeld zal altijd in je geheugen blijven hangen,en je voelt je dan zo machteloos,omdat je er niets aan kan veranderen.Ga maar genieten in Buenos Aires en dan met frisse moed weer verder.Groetjes Cees en Heidi

Es

Wow, mar, toen ik je verhaal las dacht ik van ow, zal wel op 't ziekenhuis lijken als waar ik in China ben geweest. Want die was er ook best slecht aan toe.. maar pfff, echt ziek zeg! schrok echt even toen ik het filmpje zag! Ziet er ook zo verlaten uit ofzo.. Maargoed, maar hopen dat hier inderdaad verbetering in komt.. zou zeggen dat je juist alleen maar zieker wordt in dit ziekenhuis gehe;) Maar heel veel plezier in Puerto Montt, en ben benieuwd naar je volgende avondturen! Ze worden wel steeds spannender moet ik zeggen hehe:) Xje!

Marink

Ohhhh myn god meis!!! Wat verschrikkelijk!!! Ik heb dat filmpje gezien, werd echt misselijk.... Wat ziet het er daar verschrikkelijk uit!!! Wat moet het heftig zijn geweest voor jullie om dat met jullie eigen ogen te moeten zien... Wat ontzettend zielig zeg voor die mensen die daar liggen :( :(... Wat hebben we het toch goed in Nederland, dat besef je zo des te meer! Hmhm.. Maar jullie doet goed werk respect! Meis, heel veel plzier in Puerto Montt! Kusje uit het koude Nederland! xxx

manon

je weet gewoon niet wat je ziet. wat verschrikkelijk! en ik maar klagen over mijn middeleeuwse oude ziekenhuis. zal ik nooit meer doen. je zal er maar liggen.heb er gewoon geen woorden voor.
groetjes manon xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!