marjori.reismee.nl

Empanada's, Chileense shotjes en eerste dag op stage!


Vrijdag mijn laatste Spaanse les gehad, is allemaal erg snel gegaan! Ik had koekjes gekocht om tetrakteren, dat had we de dag ervoor afgesproken; allemaal wat lekkers meenemen. Ik begon mijn les zoals gewoonlijk alleen. Ik dacht dat Diego zoals gewoonlijk opBraziliaanse tijd aan zou komen, maar hij kwam vandaag helemaal niet opdagen. Dus mijn laatste dag was privéles! Vanessa (lerares) had typische Chileense lekkernijen meegenomen, ach zo hadden wij meer :)
Yuri (leraar) vertelde dat ik op de lijst stond als 'talentoso'; talentvol! 'Maar je spreekt Frans toch? Dan is het ook veel makkelijker om te volgen!' 'uhmm nou.. ik kan alleen zeggen: Je voudrais een kilo de pommes...?' Dus hij was wel suprised..!
Na de les gingen Ruben en ik richting het zuiden van de stad, bij metrostation Franklin, een markt genaamd 'bio bio'. Je moet hier niet alleen komen was ons gewaarschuwd. Het is een beetje degettovan Santiago. Je kan hier van alles kopen, van neppe schoenen tot hele bankstellen. We waren eerst ergens wat gaan eten. Voor Ruben een hotdog, voor mij een hamburger, uiteraard met héél véél palta! De vliegen vlogen rond, maarja, daar moet je dan maar niet teveel op letten.
Één hal stond vol met kasten, wasmachines, oude computerschermen, etc, etc. Ik wilde er een foto van maken, maar toen begonnen ze in het Chileens te roepen. ok, blijkbaar mocht dat niet of wilden ze er geld voor vragen.
Pas op het einde kwamen we bij het 'goede' deel waar ze vooral kleren en schoenen hebben. Maar toen gingen we weer terug naar de metro. 's Avonds lekker thuis op de bank gezeten.
Zaterdag had ik even het huis voor me alleen. Maar liefst 3,5 uur zitten skypen met Vriendjelief :) 's Avonds een beetje gegeten, want daarna gingen Ruben en ik naar een 'empanada's vreten feestje'. Ik had geen idee waar of naar wie ik heen ging, ging maar gewoon met Ruben mee. en ach, zo kom je nog eens ergens! We kwamen fashionble late aan, voor Nederlands begrip dan. Alsnog waren we de eersten en duurde het een nog wel uurtje voor er iemand anders kwam. Het feest werd gegeven door Andrés. Een jongen die Ruben had leren kennen van de bar op dinsdagavond. Een vriend van hem was er ook al, Robert, hem kende ik wel van de bar van dinsdag. Ze begonnen in het Spaans te praten. Oh, shit, ben helemaal niet op ingesteld om een hele avond Spaans te luisteren en te spreken, en dan gaat het ook nog zo snel. Gelukkig switchten we al snel om in Engels, en kregen we een Hollands biertje (Grolsch). Ze hadden lekker toastjes en brood op tafel staan. Later kwamen Anneleen, Martine (NL) en Courtney, domme Amerikaanse, haar kende ik nog niet. De biertjes werden appelmartini's en de zitplaatsen werden verruild voor salsapasjes. Op een gegeven moment stond Andrés met een fles en een shotglaasje in de kamer. Hij hield een speach, iets met; you girls drinking appelmartini, 'cause I want to see you in bikini.. Hij nam een shot, en pats!gooide het glas stuk. We moesten weer terug naar de andere kamer, waar ons een verrassing stond te wachten. Ze hadden shotglaasjes van ijs gemaakt, voor rum. Maar voor we een shotje namen moesten we eerst: lees en huiver: citroen in koffie!! en rietsuiker dopen, dat eten, dan een shot! De Amerikaanse was niet al te snugger. 'It's cold!' (over de shotglaasjes), ja, duh, it's frozen! 'but it's slippery!' En later zag ze Anneleen haar 'glas' opeten. 'Is she eating the glass?!' Jezus, doos, het is ijs!! Na 3 shotjes achter elkaar had ik de koffie en rum wel even gezien.
Om 1 uur gingen we naar een club in de buurt. Voor de vrouwen gratis :) Het was wel apart om te zien, al die heupwiegende jongens..! Ze gingen allemaal wat meer uit hun dak dan de Hollandse jongens ;) Ze waren ook niet al te subtiel.. Out of nowhere kwam er een jongen van achteren, die met me wilde dansen. Ik keek hem denk ik heel verafschuwd aan en had de rest van de avond geen last van hem. Een Colombiaan van onze groep vroeg hoe de meisjes in Nederland dansen. ' Just like I do I guess..?' 'But you're dancing so far away!' ja, dat heupwiegend gedoe moet ik niet hebben en 'I only dance close with my boyfriend!'
Om de 2 tellen werd er weer een foto gemaakt, die de volgende dag gelijk allemaal op facebook stonden en waardoor ik 32 e-mails had 'You've been tagged'. nice!
Rond half 4 gingen we weg. Andrés wilde ons naar huis brengen. Uhm, beter van niet met je vele bier en10 shotjes.. Hij vond het wel typisch dat we dat niet wilden, hij had in de club alles eruit gedanst en alleen maar water gedronken. Ja, dat kan dan wel zo wezen, maar in NL zou je nog steeds een groot probleem hebben.. Uiteindelijk bracht Robert ons naar huis.
Zondag lekker uitgeslapen en daarna slippertjes aan! Het was warm!! 's Middags met Rob&Eve(NL/Canadees stel van Spaanse les)afgesproken in de stad. We waren van plan om de heuvel op te gaan met een treintje. Boven op de berg staat een groot mariabeeld geloof ik.. en heb je er een mooi uitzicht. Helaas hadden meer mensen dit idee met het mooie weer en stond er een rij van wel een uur! Ach, we hebben nog 2,5 maand de tijd om naar boven te gaan, dus dan maar op het terras gaan zitten, ook niet vervelend. De ober vroeg wat we wilden drinken. Rob bestelde een biertje en de ober liep gelijk weg en kwam terug met een liter bier en 4 plastic bekers.. Ok, willen we misschien niet nog wat anders drinken?? Eve en ik mochten gelukkig ook nog een cola bestellen. Het was echt warm gewoon in de zon! We hadden nog even last van een zwerver met 4 tanden, maar verder zaten we prima. Nog een literfles bier besteld, het zonnetje scheen nog prima! We wilden nog naar een andere bar gaan, maar we belanden in het park waar poppenkast gespeeld werd. Ik vond het ook wel een mooie tijd om naar huis te gaan. Thuis lekker pompoensoep gegeten.
Vanochtend met de auto naar onze eerste dag stage! Het was een uurtje rijden, met file. We kwamen iets voor 9 uur aan. We wachtten tot iedereen binnen was voor we met vertelronde begonnen. Wat had iedereen gedaan in het weekend? Er zijn er veel ziek, dus we waren met een klein groepje vandaag. Het was erg koud binnen! Morgen doe ik mijn warme onderbroek aan, dacht ik nog =p. Na het rondje hielpen we Tom, Amerikaanse vrijwilliger die er nu 3 maanden werkt, met de gym. Eerst wat simpele oefeningen, zoals hoofd draaien, schouders draaien, stappen op de plaats. Daarna voor iedereen een verschillende oefening. De gene die op de fitnessapparaten durven doen dat. Anderen doen steps oefeningen. Zij hadden begeleiding nodig, anders vallen ze misschien. Ik hielp als eerste Regina, een vrouw die altijd een beetjechagrijnig is, hoorde ik. Ze had er dan ook niet zo'n zin in en zei dat ze zo moe was. Tom traint meestal met 4 mensen tegelijk, omdat hij anders altijd in zijn eentje is, bovendien is de kamer ook niet zo groot. Om 11 uur hadden we met iedereen geoefend en hadden we allemaal even pauze. Ik heb één grote aanbidder, een man, die ook nog doof is, hij is helemaal gek van me. Ik moet steeds naast hem zitten, hij wilt steeds mijn horloge zien, hij wilt zelfs mn sokken steeds graag zien. Ik liep met een jas binnen omdat het zo koud is, en die wilde hij uit doen. Ja, je kan dan wel niet alles zo goed snappen, maar ik moet toch echt mijn grenzen trekken, dus nu afblijven! Na de pauze hielpen we met kralen rijgen (en met mijn verleden ben ik daar natuurlijk heel erg goed in, yes, kralen picken!). Om half 1 gingen we lunchen. Na de lunch gingen ze in een kring zitten en deden ze een soort rollenspel, wij observeerden. Daarna weer kralen rijgen. Hier werd mijn geduld erg op de proef gesteld. Ik hielp Carlos, de dove man, met een ketting. Hij had een volgorde op gekregen wat hij moest rijgen. Ik moest steeds zeggen, of nouja, duidelijk maken of hij de goede kraal te pakken. En dat ie zich op de ketting concentreerde en niet op uh, mij.. Na een uur rijgen was de ketting nog niet af. Maar de dag was wel afgelopen. Rond half 4 werden ze allemaal opgehaald en ook wij vonden het tijd om naar huis te gaan. Deze week lopen we gewoon een beetje mee, om de plek en de mensen te leren kennen. Tijdens de gym kunnen we goed zien wat iedereen kan of juist niet kan.
Het was een interessante dag maar ik was wel echt moe toen ik thuis kwam.
Vanavond maar vroeg naar bed.
Buenos noches!

Reacties

Reacties

Marjori

Hier is de link van het filmpje van de shooters.. weet niet of het werkt..

http://www.facebook.com/?ref=logo#!/video/video.php?v=489637368097&subj=1213932665

manon

hai marjori,
volg je verhalen op de voet. erg leuk om te lezen.heel veel plezier op je stageplek.
groetjes peter,manon en etienne xxx

joke

Hoi Marjori,
En dan wordt je 's ochtends vroeg om 6.45 uur gewekt om te skypen met je lieve neefje Lukas:)
Wat een verhalen weer, moet het echt wel 3x doorlezen om alles een beetje te kunnen volgen, had helemaal over de empanada's heen gelezen..
Lukas is in de afgelopen 3 weken weer heel erg gegroeid, in lengte en gewicht, maar zeker ook in zijn hele manier van doen. Hij gaat met het grootste gemak staan, zitten, op zijn buik, op zijn handen en knieën en weer zitten. Speelt gezellig in de box en houdt hele verhalen terwijl hij zijn boekjes leest!
Veel plezier en sterkte met je stage!
liefs,
mam

Anneleen

Hahahaha 'empanadas vreten feest' fantastisch :-)
Goed verhaal! Mijn blog is anneleenveldhuizen.waarbenjij.nu
Tot morgen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!