marjori.reismee.nl

Time is flying!

Mañana is mijn laatste dag Spaanse les alweer, so time is flying!
Dinsdag na de les had ik afgesproken met Nienke, een vriendin van de middelbare school. We gingen eerst lunchen. We hadden elkaar 3 jaar niet gezien maar het was gelijk gezellig! We hadden ook veel bij te kletsen. En het stomme is; spreken we af aan de andere kant van de wereld.... wonen we in Nederland 10 minuten van elkaar vandaan!! Woont ze gewoon ook in Delft!
Na de lunch wat door de stad gelopen, door een parkje naar Santa Lucia, een heuvel midden in de stad, waar je mooi uitzicht hebt, mits de smog niet zo erg is. We hadden geluk, het was erg helder! 's Avonds was ik van plan om naar een bar te gaan. Een avond georganiseerd door de school. Hier is voor buitenlanders de mogelijkheid om beter te Spaans te leren en voor Chilenen om beter Engels te leren. Voor mij had het niet zoveel zin om naar huis te gaan en weer terug de stad in, dus ging met Nienke mee naar huis. Toen haar vriend Alvaro thuis kwam zijn we met z'n drieën ergens wat gaan drinken. Ik ging voor het eerst pisco sour proberen, een populair drankje hier. Het was erg gezellig en Nienke en Alvaro hadden ook wel zin om mee naar die andere bar te gaan. Ruben ging er ook heen. We kreeg een black light VIP stempel op onze hand en we mochten naar binnen. Er waren best wel veel mensen van Escuela Bellavista. Stop een stel internationale bij elkaar en je hebt een gezellige avond! Nienke vond dat ik in een week tijd al veel had geleerd, zou ik zomaar toch goed zijn in talen?? We raakte aan de praat met andere Chilenen. Ik in mijn beste Spaans en zij in hun beste Engels. 'You ghave....?' 'no, you Have.' 'si, you Ghave! ok, never mind', mijn uitspraak is ook niet perfect. Het was wel ingewikkeld, in 3 talen praten en dan nog die cervezas.. Soms kon ik gewoon helemaal niet meer op en woord komen, niet in het Spaans, Engels óf Nederlands.
Voor we het wisten waren we nog de enige over in de bar.. Hmm, het wordt maar eens tijd om naar huis te gaan. Gelukkig gaat er één bus 's nachts die ook nog dichtbij huis komt. Alvaro riep steeds: ' ik bil frikandel!' Ooh, daar had ik nu ook wel zin in!
De volgende ochtend was het een beetje moeilijker opstaan. Mijn plan was om vooral een beetje te zitten luisteren in de les. Maar dat gaat een beetje moeilijk als je de enige bent van je klasje, shit! Kathrin had privéles en de jongen uit São Paolo houdt nogal Braziliaanse tijden aan. Gelukkig was hij er ook na een half uur.
Na de les gingen Ruben en ik naar de andere stageplek. Dit keer met geestelijk gehandicapte kinderen. De mensen hier spraken eigenlijk vooral Spaans, dus ik schuilde me een beetje achter Ruben.. Het liep een beetje moeizaam, wie zijn jullie? Wat willen jullie hier? Nadat we het een beetje konden uitleggen aan ze, kregen we een rondleiding. In één ruimte waren er kinderen aan het dansen. Toen we binnen kwamen, kwam er gelijk een meisje naast me zitten die me wilde knuffelen. Ook andere kinderen kwamen dolblij op ons af. In een andere kamer waren er kinderen aan het knutselen en verven. In weer een andere ruimte waren kinderen een spel aan het doen. 'Wat doet de koe?' En dan met zijn allen een koe nadoen.
Er waren veel spastische kinderen bij. Ze keken ons heel dankbaar en hoopvol aan toen ze vroegen of we echt bij ze kwamen werken. We legden uit dat we eerst met onze docent moeten overleggen wat er mogelijk is. We zouden het in ieder geval erg leuk en dankbaar werk vinden als het zou kunnen, voor bijvoorbeeld 1 dag in de week. Zelf wil ik later ook misschien meer met kinderen gaan werken, dus zou dit een mooie kans zijn.
Thuis aangekomen, wel 3 uur op skype gezeten :) Mam en pap hebben nu ook een webcam geïnstalleerd, jaja, die opa en oma ;)
Vandaag mijn op één na laatste dagje Spaanse les, weer alleen met Diego, die weer te laat was. Na de les ben ik in mijn eentje de stad in gegaan. Ik ging op zoek naar de kraampjes waar we zaterdag met de auto langs waren gereden. Onderweg ergens eten gehaald. Ik wilde een broodje 'completo' bestellen. Een must-try volgens Ruben. Een hotdog, verdronken in 'paltas' (avocados) en mayonaise... 'Sandwich completa por favor' '??? oooh, completO!' ok, wat jij wil. Enn Ewout!! Ik heb de Chileense versie van Sparletta ontdekt! Het heeft hier alleen niet zo'nexotischenaam: 'Pap'. Op mijn broodje was geen palta te ontdekken, wel veel zure kool ofzo, nog minder lekker als het klinkt.. Daarna doorgelopen en eindelijk de kraampjes gevonden! In de winkels is het hier wat anders winkelen. Alles is in de etalage te zien, en binnen ligt het achter de kassa. Ik wilde eigenlijk wel wat passen.. shit, nou moet ik het vragen. Met mijn Spaans en wat handgebaar kreeg ik duidelijk wat ik wilde passen. Hij had er een stapeltje van achter de kassa liggen. Welke kleur? Ja de blauwe, ik wist nog wel dat blauw 'azul' was, maar er waren wel 3 soorten blauw.. Kleren gepast, maar toch niet zo leuk. Nog wel een sjaaltje gekocht. 'Dónde eres?' 'Holanda'. 'Aaah, Amsterdam!' ok, dan Amsterdam.
Sommige bomen komen nu in de bloei. Nog één maand en het is officieel lente! :)
Ja, time is flying!

Reacties

Reacties

heleen

Volgens mij gaat het nog harstikke goed met je mar!
Kusjes en liefs!

Joke

Heerlijk om je verhalen te lezen.Je strooit met spaanse woorden, dus moest ik even googelen wat cervezas betekent..
Alweer 2 weken geleden brachten we je naar Schiphol, ja de tijd gaat snel, maar het lijkt ook alweer lang geleden.
Ben benieuwd hoe het met jullie stage zal gaan.. In ieder geval wacht jullie een dankbare taak!
Vandaag laatste spaanse les en dan weekend!
Bij jou kondigt de lente zich aan, hier lijkt de herfst definitief begonnen te zijn, wat een regen! Viaducten, kelders van winkels met wintervoorraad zijn ondergelopen. Op sommige plaatsen viel meer regen op 1 dag als anders in de hele maand!
Gister afscheid van Paulette, volgende week vertrekt ze.
liefs,
mam

Esther

Ha, die mar! jij raakt al helemaal ingeburgerd daar! en echt super leuk dat je met Nienke hebt afgesproken, echt bizar dat je elkaar dan al 3 jaar niet meer gesproken hebt.. time is flying!;) En met de spaanse lessen gaat het ook wel erg hard zeg. Ben benieuwd wat jullie nou uiteindelijk gaan doen qua stage. Want dat is nog steeds niet bekend toch? Vind het in ieder geval erg leuk om al je verhalen te volgen!

Genietsze,

xje!

Harriët

He buurvrouwtje ongeloofelijk wat gaat de tijd snel zeg,en als ik het zo lees dan lijkt het net of je al helemaal gewend bent wat een ervaring om jaloers op te worden.Ja hier gaat het nu ook opschieten Petty heeft afgelopen donderdag haar afscheid feestje gegeven dus nu is het voor aftellen het was erg gezellig.Ja ook zij staat op de wegschaal om haar koffer te wegen. Het heeft hier veel geregend nu ook weer dus met het weer mis je niks hoor het is ook al wat koud aan het worden misschien zitten we zo in de herfst.Voor de rest is hier weinig gebeurd o ja Petty is ook nog een dagje in Zoetermeer geweest toen ik jou op ging halen leek mij het erg leuk dus als tip gaf ik dit door en ze vonden het erg leuk.Ben je niet meer ziek geweest. Nou ik wens je nog het allerbeste en geniet maar van alle leuke en vreemde dingen daar. Ik hou je verhalen in de gaten en anders hoor ik het wel van je moeder een lieve groet vanit Langbroek van ons allemaal Harriët

Veerle

Hooi Mar :)

Klinkt allemaal super! Als de tijd vliegt, zal je het wel naar je zin hebben :) Ik vind het echt leuk om te lezen! En herkenbaar. Krijg er echt weer reiskriebels van. Wat vind je van Santiago so far? Ik blijf je verhalen iig trouw lezen.

Veel liefs!

brigitte

Hoi Marjori,

Wat leuk om jouw verhalen te lezen.
En zo te zien heb je al een hoop Spaans geleerd, lijkt mij een erg moeilijke taal.
Ben je al met je stage begonnen.Die ervaringen zullen we ook wel lezen.
Nog heel veel plezier daar.

Groetjes Brigitte,Dirk-Jan, Suzanne en Rick

Heidi

Wat beleef je weer veel ,ik hoop dat je ook geniet van je stage.Je bent een geweldige bofkont.Wel fijn dat je kunt skypen,zo heb je een prima contact met het thuisfront.Geniet ervan en wij genieten mee.
groeten ook van Cees

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!