marjori.reismee.nl

Stagebezoek, snowboarden en icecream!


Er is weer veel gedaan en bewonderd in 3 dagen tijd!
Zaterdag na mijn laatste berichtje zijn we naar de markt gegaan. Het was (voor mij) een doolhof van marktkraampjes met allerlei fruit en groente, en nog veel meer. Ze verkochten fruit en groentje die ik nog nooit had gezien of van gehoord had. Overal waren er 'paltas' te koop, avocado, de grote favoriet van de Chileen. We kochten Peruaanse aardappels, mandarijnen, sinasappels, bananen, een enorme vis en nog veel meer, 2 boodschappentassen vol. Sommige mensen uit onze wijk vinden het eng om er heen te gaan, maar er was niks aan de hand, zolang je maar op je spullen let. Een ijsje gehaald (ja,ja, wat een winter) voor nog geen 50 cent, chirimoya smaak, een soort vrucht. Met het ijsje in de hand nog door de vlees markt, langs de hele varkenskoppen en zelfs een hele schaap! Hmm, mijn ijsje gaat er niet echt lekkerder op smaken.
Ik dacht dat ik niet zo zou opvallen met mn donkere uiterlijk (in Nederland vinden ze me ook allemaal geen Nederlander..).. maar ja, als je een lang persoon als Ruben naast je hebt, word je vanzelf een uithangbord, oh kijk! buitenlanders! En vragen ze allemaal waar je vandaan komt.
's Avonds de snowboards gewaxt en op tijd naar bed want de volgende ochtend ging om 6:45 de wekker; Snowboarden!!! We vertrokken om half 8 naar Nevado. Ze hadden me hier al verteld dat het 30 bochten ver was. Ik wist niet dat het om de ene haarspeldbocht na de andere zou gaan. Maar inderdaad 30 haarspeldbochten verder en nog een beetje waren we er. Een skiliftpas voor 33.000 pesos (zo'n €50,- ja, vrij prijzig) en we konden gaan, met een heerlijk zonnetje! Ik had desneeuwconditieeigenlijk slechter verwacht, alhoewel we soms tussen de rotsen snowboarden. Later werd het een beetje slushy, maar dat was ook wel prima.Één piste was wel zwart, letterlijk zwart van de steentjes.
Een paar keer met Anna het funpark ingegaan, paar leuke jumps en boxen. Ook een huge big air, echt zo groot had ik nog nooit gezien! En ze gingen er nog vanaf ook!
Wil ik nog een keer gaan, moet het nog wel even gaan sneeuwen!
Ook zagen we nog een condor boven de piste, nu een stuk dichterbij dan de vorige keer, wat een beest!!
Ja, zo gaat dat hier, de ene dag eet je een ijsje in een t-shirtje, de volgende dag zit je zelf in het ijs.
23-08
Vandaag begon de Spaanse les weer en er waren een paar nieuwe. Ook in mijn klasje, een Chinese man, Luis en een Amerikaan, Bowe. Luis werkte al gelijk op mijn zenuwen. Hij praatte heel snel en, nouja, heel irritant. Ook herhaalde hij alles wat de leraar zei. Ook als de leraar mij iets uitlegde, hoe ik het moest uitspreken ging dat irritante Chinese kereltje er door heen. 'Shut the fuck up!' ..dacht ik in mijzelf. Mij een beetje de les gaan geven als dit je eerste ochtend is. Gelukkig werd de klas in de middag gesplitst en zat ik in mijn oude vertrouwde klasje met Kathrin en Diego. Kathrin vond hem ook al zo irritant, dus nee het lag niet alleen aan mij ;) Het ging wel weer goed vandaag 'muy bien Marjori!'
Na de les zijn Ruben en ik naar onze stageplek langs gegaan. ( http://www.crescendo.cl/)
We hadden uitleg gekregen hoe we er moesten komen. Met de bus, dan 3 blokken lopen en dan zou het op de hoek zijn. Oh oh, zou het dat grijze gebouw zijn...? Jep. Wij naar binnen en al snel kwam Roberta eraan. Een Canadese vrouw, maar woonde een tijd in Texas en is nu voor 2 jaar vrijwilliger bij Crescendo met steun van haar kerk. We kregen een rondleiding. Ze hebben een kamer met 4 oude fitnessapparaten, waar ze 3 ochtenden in de week een half uurtje trainen. In een andere kamer zaten 10 geestelijk gehandicapte ouderen te kleuren. We deden een rondje voorstelrondje. Één man greep gelijk naar mijn horloge en tikte op zijn eigen horloge. ok... Een andere man stond na het voorstelrondje op en gaf Ruben een hand, en wat gebruikelijk is in Chili mij een kus. (help kwijl me niet onder..! sorry, maar dat dacht ik toch echt even) In een kamer beneden zaten nog een stuk of 10 mensen, ook te kleuren en te knutselen. Sommige van hen wilde ons niet gedag zeggen. Wij komen natuurlijk in hun vertrouwde omgeving en dat zal wel even wennen zijn. Één man zit in een rolstoel en een begeleider moet hem steeds in zijn eentje uit de rolstoel tillen als hij bijvoorbeeld naar de wc moet. 70 kilo is natuurlijk een beetje zwaar voor één persoon en dat zouden ze dus graag anders zien. Een mooie opdracht voor ons dus. Drie jaar geleden had een therapeut hem bijna aan het lopen gekregen, maar wat er mis is gegaan was onduidelijk. Roberta kon ons niet precies vertellen wat hij nou heeft, een cerebrale parese, maar verder..
Verder durven sommige mensen niet op de fitnessapparaten, wellicht kunnen we met ze oefenen of andere oefeningen bedenken. Woensdag gaan we naar de andere plek, die met de kinderen en kijken wat we daar kunnen betekenen. Volgende week maandag zullen we weer naar Cresendo gaan en dan verder afspreken hoe vaak we waar zijn. Bij Cresendo zullen we dagen maken van ongeveer 9 tot 16.
Maar voorlopig deze week nog Spaanse les! Morgen heb ik na les afgesproken met een vriendin van de middelbare school, Nienke. Toch bijzonder dat je na 3 jaar elkaar weer ziet in Santiago!

Reacties

Reacties

marjori

Ohja!
Zondag was het feest in Santiago. Er zitten al sinds ik hier ben 33 mijnwerkers vast, 700 m diep! Ze hebben nu eindelijk contact kunnen krijgen. Dus dat was positief. maar het gaat nog 3 maanden duren voor ze eruit zijn. Dus als ik alweer terug in Nederland ben zijn zij misschien net gered. Daar zit je dan met 33 man op 40m2, 700 m diep in de grond =s echt verschrikkelijk!
Maar het was nu ook in NL op het nieuws?

Joke

Ja, het is gewoon elke dag in het nieuws.Vandaag ook weer!

jacques

Waaaaauw!! wat een ervaring, en leuk om te lezen. Zo krijg ik een mooi beeld hoe je daar zit en is wel vertrouwelijk. Komt er dan nog sneeuw?? en tot hoe lang duurt die winter daar?
Vandaag weer een oude vertrouwde dag en met Ewout is het ook weer goed. Je weet nooit wat iemand vandaag uit Zeeland, zelfs uit Heinkenszand voor Lukas meebracht?? ja..., echte kleine zeeuwse klompjes uit Heinkenszand !!! van de klompenmaker waar ik 35 jaar geleden bomen aan verkocht !
Het zal wel moeilijk lopen zijn op die kleinen dingetjes en of het gezond is vraag ik me ook af, maar anders hangen we er wel een plantje in en de naam Lukas erop. Misschien kun jij er t.z.t. wieltjes ondermaken ??
Morgen komen ze vanuit het bedrijf van Ernst-Jan het weiland van Sanny verniewuen met post en rail en nieuwe hekken zetten. Lyke heeft vanavond nog met Sanny een bosrit gemaakt, ging heel goed en was ook leuk.
Morgen gan ik naar Cadzand en neem mosselen mee voor ons en Ernst-Jan en Fem, (....of wil Wouter er ook een paar proeven.?)
Eet jij maar die groenten van de markt, is gezond voor je. Succes met Spaans en straks met je stage
veel liefs,
PAP

joke

dat wordt dus een katrolletje hier en een katrolletje daar, touwtje spannen, autoband erin en tillen maar:)
Weet je wat het eerste was wat Ewout na de narcose at?..een haring! de vrouw van zijn buurman had dat voor haar man meegebracht en gaf er E ook 1!
Straks lekker bijkletsen met Nienke.
liefs

Ada

Hoi Marjori,
meid wat kun jij leuk schrijven zeg en wat heb je al veel meegemaakt en mooie dingen gezien. Het lijkt me een prachtig land. Ik heb de site van Crescendo even bekeken, waar je stage gaat lopen, lijkt me best pittig.
Maar wel een mooie uitdaging om die mensen te helpen!
Als ik het allemaal zo lees, heb jij het prima naar je zin (misschien een klein beetje heimwee)? Wouter nog even aan de tel. gehad, vrijdag kennis maken met zijn nieuwe opleiding, best spannend voor hem. Nou Marjori, geniet van deze mooie tijd en ik blijf natuurlijk je gezellige berichtjes lezen!
groetjes Ada

Marjori

@ mam; ooh! bedankt! wat doe ik hier dan nog 11 weken?!
@ Ada, dank u wel :) altijd leuk om te horen dat mensen mijn verhalen volgen en leuk vinden. Het is voor mij zelf ook gewoon mijn dagboek. Vanavond ongeveer 3 uur met Wouter gekletst via skype, ben blij dat dat kan!! Gelukkig begint zijn studie straks en heeft hij ook wat meer afleiding. Bij jullie alles goed?
groetjes!

joke

sorry :(

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!