marjori.reismee.nl

Mn hoofd is vol!

Hola hola!!

Zo, er zijn weer 2 dagen Spaans voorbij.. en dammnn wat is dat vermoeiend!!
Ben elke dag gewoon bekaf! Heb t idee dat ik hier al meer dan een week zit en het is nog maar woensdagavond!

Gisteren bedacht mn lerares dat het best moeilijk is voor mij, gelijk basis 2. Dus nu heb ik basisboek 1b er ook bij gekregen. = 2x huiswerk, olé! Maar ik vind het niet erg, ik vind het juist wel leuk om te leren, en nu kan ik iets meer bij het begin beginnen. Ben van plan zelf basisboek 1 door te werken en dan in de les gewoon meedoen met basis 2.

Gisteren was er na de les een extra communication les. Maar ik vond dat iets te hoog gegrepen en besloot om thuis aan basisboek 1 te gaan werken. Maar voordat ik naar huis ging ben ik met een heel stel eerst nog gaan lunchen. Ik bestelde hetzelfde als mijn buurman, net zo makkelijk: 'mi tambien' :) Kreeg een bord met kip en wat gekookte aardappels. Niet echt smaakvol. Gewoon, gekookte aardappels en kip. that's it. Anderen aan tafel kregen ook sla. En daar zit ook niet meer bij. Ze doen hier niet echt aan kruiden of sausjes, dus het smaakt allemaal een beetje saai. Maar ik was iets van €4,- kwijt (met cola) dus over de prijs mag ik opzich niet klagen. Maar zou best wel wat meer willen betalen voor iets smaakvoller..

Ruben deed wel mee met de extra les, dus moest ik nu alleen naar huis. Eerst met de metro, toen met de bus, en toen nog een stukje lopen. Maar alles ging in 1x goed! Thuis netjes mijn dubbel huiswerk gemaakt en lekker gegeten. Hier thuis is het wel smaakvol hoor!
's Avonds lekker mn bed ingekropen met een filmpje. Maria kwam nog heel lief thee en een koekje brengen. Jaja, ik heb het niet slecht hier :)

Vanochtend warm aangekleed en weer omgekleed toen ik hoorde dat het 17 graden zou worden! Ik liet ook m'n winterjas thuis, waardoor ik m'n 'bippasje' vergat. (soort ov-chipkaart) Ik kon op Rubens 'bippasje' maar die had niet genoeg geld erop staan, waardoor hij de tweede keer geen 'bip' zei. Ach, wij stomme toeristen mochten wel doorlopen, denk ik dat de chauffeur dacht.
Vandaag zat er een nieuwe jongen bij uit Sao Paolo, dus hij spreekt Portugees. Hij kon niet zo goed Engels zei hij.. naja, hij kon altijd nog beter Engels dan ik Spaans. Na de les keek mn lerares m'n huiswerk na en ik had het meeste goed gedaan :)

Daarna gingen Ruben en ik mee met een excursie. Elke dag zijn er extra dingen waar je gratis aan kan deelnemen. Gisteren dus die communicatie les, vandaag gingen we naar een politiek gebouw. Ik wist niet precies wat we gingen doen, maar ik dacht, ach, dan zie ik eens wat meer van de stad. Dus Ruben en ik gingen gezellig met de oudjes mee de stad in. Er zat nog één jongen van onze leeftijd bij en hij stond er een beetje alleen bij. Ik vroeg hem in het Engels waar hij vandaan kwam. Dat begreep hij al niet. Ja dag, dacht ik, laat maar, dan praat ik maar niet met je. Echt ik was zoo moe na de les, mn hoofd was te vol van al het Spaans en er kon echt niks meer bij. Eerst gingen we lunchen. Je kon alleen een heel menu kiezen, en steeds A, B of C. Voor het voorgerecht had ik iets 'A' besteld, iets met ham. Al snel kwamen ze met soep. 'Nee, die had ik niet, ik had A.' 'Ja, dat is A.' 'Oh.' Ik dacht dat het iets van hamrolletjes zouden zijn ofzo.. Als hoofdgerecht had ik vlees, die had ik wel goed geraden! Ok, het andere was pasta, dus dat was niet zo moeilijk.. Na het toetje kregen we nog koffie (niet te drinken!!) en we gingen weer op pad. Er was één docent mee en die lulde maar door in het Spaans. Er kon al lang niets meer bij in mijn hoofd, dus stond maar een beetje om me heen te kijken en af en toe lachen als de andere ook lachten. 'Volg je het een beetje?' vroeg Ruben nog. 'Neuh..'
We waren eerst bij het huis/werkplaats van de president. Die was thuis want overal was bewaking.
Daarna gingen we naar een winkeltje van een museum waar ze allemaal gevlochten dingen hadden van takken. Totaal niet boeiend. Ja, ik snap hoe ze mandjes vlechten! Het Amerikaans stel uit mijn klasje waren ook mee. Die vrouw vroeg nog of ik er iets van mee kreeg. 'Nope, to tired.' Had zij ook last van. Later naar de beurs, deze was gesloten en nu konden wij er kijken, was heel klein en je mocht er geen foto's maken, stiekem toch gedaan. Later nog wat meer door de stad gesjouwd, dat was wel leuk, zag ik wat meer van het centrum. Ook nog een kerk in, had ze ook een heel verhaal bij, maar ik kon totaal niet luisteren. Ruben was ook moe dus hij kon ook niet meer functioneren als translator. De kerk was erg kitcherig. Het was maar goed dat we geen harde radio hadden, anders werden we nog baldadig. Later een stadsdeel in waar de socialisten zaten (ik zag tenminste een gebouw; socialisten de Chile)en veel hotels. Wel hele mooie buurt, mooie gebouwen. Rond 17 uur had de docent niks meer te vertellen en gingen we naar de metro. We hoefden dit keer niet met de bus want we konden met Michiel meerijden. Thuis konden we snel eten, hoewel ik weinig trek had vanwege mijn 3-gangen lunch. In de tv-kamer waar het warm is, mijn huiswerk gemaakt. Ben nog steeds niet veel toegekomen aan mijn basisboek 1, maarja.

En zo mn bed opzoeken, want ik ben zo gaar als een koekie!!

ps. Het is echt leuk om te zien dat mijn reisblog zoveel bekeken wordt, ondanks al mijn lange verhalen :)

Sjanne

hej Marrie!
Pff klinkt ook wel lastig, om elke dag zo intensief met het leren van een nieuwe taal bezig te zijn, en dan ook nog een niveautje te hoog! Maar je kan 't!! 's Avonds maar goed ontspannen met thee & koekjes om je hoofd weer leeg te maken voor de volgende dag ;) Buena suerte!
Vanavond gaan Dennis & ik naar Lowlands!! Zin in!
Kus!!

manon

hai marjori,
leuk om je verhalen te lezen. zie dat je het al erg druk heb. geniet lekker van je tijd daar.
groetjes manon xxx

joke

le lieve Marjori,

blieblieblieb, ik hoor de radertjes gaan..
toch nog een heel verhaal gefabriceerd!
fijn om te lezen dat Maria je met thee en een koekje verwend!
liefs,

Korin

He lieve mar!
Wat super om je vrhaaltjes te lezen!
Lijkt me zeker lastig joh, in een ander land, andere taal, anderrr eten ;)
Maar zitten jullie dan in een groepje met ouderen?
Ik weet dat je t kan, en tis vast ook heel erg gezellig.
Zeker een nieuwe ervaring toch?
Ik ben nu met Daantje in Berlijn :D Heel leuk. Je krijgt de groetjes van hem!

Kusssjeees

Heidi

Maak je hoofd maar af en toe lekker leeg en weet dat wij met veel plezier al je belevenissen meelezen,zorg goed voor jezelf en vergeet ondanks alle drukte niet ervan te genieten

Nick

Hey Majori!

Vind jij nou opeens leren leuk?? :P
Echt tof al die verhalen joh.
Groeten aan Zuid Skarwou!

x Nick

marjori

Jaa, ik ben mn leven hier aan het verbeteren! ;) ik maak elke dag netjes mijn huiswerk:)