marjori.reismee.nl

Eerste les Spaans..!

Hola! Buenos dias!

cómo está usted?

Jaja, vandaag mn eerste les Spaans gehad..!
Vanochtend werden Ruben en ik door Maria naar de bus gebracht. We moesten eerst met de bus, toen een stukje met de metro en 2 minuten lopen en we waren bij BellaVista.

Ik stelde me voor aan een medewerker en ze begon gelijk in het Spaans wat dingen uit te leggen, waar alles was. Ho, stop, ik ben hier om Spaans te leren, ik kan het nog niet! 'uhm, English'? Nadat iedereen zo'n beetje binnen gedruppeld was, deden we een voorstel rondje. 'soy Marjori, soy Hollandais', praatte ik maar na. Daarna werd mn naam opgezegd en liep ik met 5 anderen achter mn leraar aan, een klein kamertje binnen. Hier weer een voorstelrondje en alles was gelijk in het Spaans. Oh, help dacht ik. In mijn klas zat een Amerikaans echtpaar, een Schotse man, Schotse jongen en een meisje/vrouw uit Engeland. Ik moest gelijk als eerste een dialoog aan gaan met de Amerikaanse man. We deden of we in een winkel waren, hij als klant en hij moest een trui bij mij bestellen. Opzich kon ik het nog wel volgen waar het over ging, maar om vervolgens iets in het Spaans terug te zeggen... zit ik hier wel op het goede niveau?!! Kunnen we niet eerst leren tellen ofzo?! 'ok, I don't speak a word Spanish...' 'No, don't worry! It's ok, just try!' Ja, just try, wat nou als ik alleen het woord Hola ongeveer kan uitspreken... Na goed, na een paar keer 'Si' uitgebracht te hebben, was het dialoog ten einde. Nu gingen we 2 aan 2 oefenen. Nu moest ik met de Amerikaanse vrouw die naast mij zat oefenen. Ze zei nog dat ze ook geen woord Spaans sprak toen ik dat zei, nou ze wist anders wel een heel dialoog uit te voeren. We deden of zij een chocoladetaart bij me wilde bestellen (ja, vrouwen hè ;))
Daarna moesten we dat voor de klas uitvoeren en we kregen een 10 van de docent, yeah! =)
Na nog wat oefeningen, alles dus in het Spaans, ook als je iets vroeg in het Engels, kreeg je Spaanse uitleg terug. Gelukkig kon ik af en toe ook een beetje afkijken bij mn Amerikaanse buurvrouw :) Ook wilde ik niet alles steeds vragen als het voor iedereen duidelijk was.
Van half 12 tot 12 uur hadden we pauze. Wat gekletst met andere 'students', zit ook een Nederlands meisje en een stelletje waarvan de jongen Nederlands is en het meisje Canadees die elkaar weer in Mexico hebben leren kennen. ja, reizigers hè..
Om 12 uur begon de les weer, dit keer kregen we een lerares. ( zo gaat dat elke dag, we hebben wel die 2 vaste docenten)
Nu kregen we andere oefeningen, met vervoegingen van 'zijn'. En moesten we vergelijkingen maken. De noop die ik was, lukte het me toch om 'grappig' te zijn. Zo eerlijk als ik ben maakte ik een vergelijking dat ik een meisje uit de klas knapper vond dan de Schotse man, 'sorry Richard'..

Na de les begon de lerares in het Spaans tegen mij, wat ik er van vond en wat ik van het niveau vond, geloof ik, dat ze zei tenminste. En ze begon geloof ik over privé les. Ik vroeg in het Engels of ze privé les bedoelde, maar dat begreep ze niet. Altijd handig een Spaanse lerares die alleen Spaans kan.. Het Engelse meisje moest het vertalen en ze bedoelde inderdaad soort privé les. Na de lessen ging ik betalen. De vrouw bij wie ik ging betalen was heel vriendelijk en vroeg wat ik er van vond en of het niveau goed was voor me. Nouja, niveau, ik heb niet eens een niveau.. Ik zag op de lijst naast haar staan dat ik was ingedeeld bij basic 2, niet eens basic 1!!! (toen ik me online in schreef moest ik een test doen, misschien dat ik wel zoveel goed had gegokt?) Toen ik dat opmerkte zij ze: 'Noo don't worry, when I came here I just could say Hola! In two weeks you can also speak some Spanish..' juist ja. Straks maar aan mn huiswerk en dan zullen we morgen wel weer zien wat ik er van bak.

We zijn gisteren trouwens een stukje gaan wandelen en ik heb al gelijk een condor gezien! =D
(zie foto's) Het eerste wat me opviel was dat er allemaal cactusboompjes op de bergen staan. (Ik ga nu even verwend doen =p ); die had ik in Noorwegen, Nieuw-Zeeland of Afrika nog niet gezien, dus had echt zo iets van: 'Ohjaa! ik zit in Zuid-Amerika!'

Zo, nu is het tijd voor mn Spaanse huiswerk!

En Mirjam en Rodger; felicitaciones por su matrimonio!

ps. sorry voor al mijn verhalen, snap het als jullie het allemaal niet volgen, maar ik gebruik het zelf ook als dagboek :)

buenas noches!

Reacties

Reacties

joke

Ooooh lieve Marjori,
lees dit verhaal 'sochtends vroeg en heb de tranen in mijn ogen van het lachen!!
Rodger moest gister in 5 talen ik hou van jou zeggen, dus kun je dat ook even reproduceren?
met jouw talenknobbel erbij komt het vast wel goed! en anders toch maar starten in groep 1?
veel liefs en felicitations por your papa
kus

Wouter

Heej lief,
nu lees ik eindelijk hde hele gebeurtenis van je eerste spaanse les. Gister ging het een beetje fout met het internet maar ben blij dat je het zo naar je zin had.

Ik zal niet te erg kwijlen op je blog dus ik hou het kort;)
ik ben super gek op jou!
kus

Heleen

Hihi klinkt goed :P
Denk je lekker te kunnen reizen, moet je nog steeds hard aan je huiswerk!

succes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!